Stolt Kuga ladbar hybrid-eier: Har kjørt 97 % helelektrisk de siste månedene

26.10.2022
  • Av de siste 3372 kilometerne Bodø-mannen Jørn Jenssen-Tvervik og kona hans har kjørt med sin ladbare Ford Kuga, er utrolige 97 % tilbakelagt helelektrisk. Det er en helt genial «helelektrisk» familiebil med ekstra rekkevidde ved behov, sier han.

    Sammen med kona Cathrine og datteren Hermine (11) har Jenssen-Tvervik det siste halvannet året hatt en Ford Kuga ladbar hybrid som familiebil, og de er storfornøyde med den ekstremt drivstoffgjerrige SUV-en, som de stor sett bare kjører på strøm.

    – Jeg har tidligere jobbet med bilutleie i 20 år, og har kjørt så mange nye biler at jeg trodde jeg ikke lenger var i stand til å bli virkelig glad i en bil. Det var inntil jeg fikk Kugaen. I tillegg til å være en superpraktisk familiebil har det gått litt sport i å kjøre den lengst mulig elektrisk. Det er helt imponerende hvor langt du kan komme om du er flink til å kjøre økonomisk og å lade den, sier 51-åringen.


  • Opptil 87 km helelektrisk rekkevidde ved bykjøring

    Den svært romslige og sporty SUV-en Ford Kuga ladbar hybrid er den klart mest solgte ladbare hybriden i Europa i 2021. Med en helelektrisk rekkevidde på opptil 87 km ved bykjøring og opptil 64 km ved blandet kjøring, kan du gjøre unna det aller meste av den daglige kjøringen elektrisk.

    – De absolutt fleste turene jeg kjører, skjer helelektrisk. Det er bare unntaksvis jeg trenger å bruke drivstoff. Den helelektriske rekkevidden duger i massevis til daglig bruk - når vi kjører Hermine på breakdance-trening, skal handle og kjøre til og fra jobb. Samtidig regenererer bilen mye strøm når du kjører nedover eller bremser. Det er med andre ord ikke tomt selv om batteriet tilsynelatende er tomt, sier Jørn Jenssen-Tvervik.

    Ford Kuga


  • 225 HK og lavt forbruk – selv når batteriet er tomt

    Ford Kuga ladbar hybrid kommer med forhjulstrekk og en drivlinje hvor en elektrisk motor sammen med en 2.5-liters bensinmotor leverer hele 225 HK. Blandet målt forbruk er på 0,1 l/mil. Selv når batteriet er helt utladet har Kuga ladbar hybrid bedre drivstofforbruk enn de fleste konkurrentene med 0,52 - 0,6 liter/mil.


    Har allerede bestilt sin neste nybil: En Kuga ladbar hybrid

    Jørn innrømmer at han er skeptisk til elbil, men at han mer enn gjerne sparer både miljø og penger på å kjøre mest mulig helelektrisk med sin ladbare hybrid.

    – Jeg kjører noe til og fra hytta vår – som ligger 60 km utenfor Bodø. Her mangler jeg lademuligheter – og slipper rekkeviddeangsten siden bilen ved tomt batteri kan bruke av bensintanken. Ellers blir det mye småkjøring i hverdagen. Da er Kuga ladbar hybrid en genial kombinasjon. Så sikker er jeg på at dette er det beste valget for meg og familien, at når den skal byttes inn i 2024 har jeg allerede bestilt meg en ny Kuga ladbar hybrid, sier den blide familiemannen fra Bodø.


  • Blant de største bagasjerommene i klassen

    Han fremhever også det store bagasjerommet på 554 liter på SUV-en, som er blant de største i klassen, og muligheten til å skyve baksetet frem og tilbake inntil 15 centimeter.

    – Det gjør at jeg kan prioritere om jeg trenger benplass bak til datteren min når hun er med, eller om jeg trenger masse bagasjeromsplass når jeg er på jobbturer. Det er viktig med fleksible løsninger som dette. Den høye sittehøyden i bilen gjør at 11-åringen har god sikt ut og unngår å bli bilsyk, og kona og jeg kan sette oss rett inn i bilen, ikke ned i den.

    Bagasjerom Ford Kuga


  • Toppscore i EuroNCAP, herlig sittekomfort og masse krefter

    Nye Kuga ladbar hybrid har også fått ros fra det uavhengige kollisjonstestprogrammet Euro NCAP for sine avanserte førerassistanseteknologier, og fikk toppscore med 5 stjerner i kollisjonstesten.  Jørn Jenssen-Tvervik trekker også frem bilens gode kjøreegenskaper som kommer godt med, spesielt på nordnorske veier.

    – Innimellom har jeg noen lengre jobbturer. Da er det fantastisk å sitte godt, og ha en bil som har masse krefter og akselererer så bra som den gjør. Det kommer godt med på mange strekninger rundt her hvor det ofte er mye saktegående trafikk. Kugaen er rett og slett utrolig god å kjøre sammenlignet med det aller meste andre jeg har kjørt av biler i dette segmentet, sier Bodø-mannen.

    Kuga ladbar hybrid kommer med fem kjøremoduser. I tillegg til normal, sport og øko har du moduser tilpasset glatt underlag og dyp snø og sand. Kjøremodusene tilpasser akselerasjon og styrerespons, samtidig som de justerer veigrep og stabilitet for å levere optimal kontroll i enhver situasjon. Den kommer også med et integrert modem som gjør at funksjoner som lading og ladestatus, fjernstart og å låse bilen opp og igjen kan kontrolleres fra mobilen via FordPass-appen.


    – Har ikke eid noen andre biler som har fått meg til å smile så bredt

    – Det er merkelig at en bilnerd som meg først finner favoritten min nå – jeg som trodde jeg aldri skulle bli skikkelig glad i en bil – en ekte «helelektrisk» bil som også kan kjøres på bensin når det må til! Nå tar jeg meg selv i å stå å se ut på tunet hvor den står og smile for meg selv. Det har stått mange biler på det tunet – men ingen har fått meg til å smile så bredt som denne, sier den erfarne bilmannen og svært fornøyde eieren av SUV-en Kuga ladbar hybrid, Jørn Jenssen-Tvervik.

    Stolt Kuga ladbar hybrid-eier


Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer