Her er verdens mest teknologisk avanserte småbil

30.11.2016

I dag ble neste generasjon Ford Fiesta presentert i Köln.

I tillegg til å være den teknologisk mest avanserte småbilen noensinne, kommer nye Ford Fiesta både som eksklusiv Vignale-modell og som en mer høyreist Active Crossover.

For flere bilder, videoer og informasjon fra Go Further-arrangementet: KLIKK HER

- Fiesta feirer 40 års-jubileum i år. En slik levetid oppnår du bare ved å levere det kundene forventer - hele tiden. Vår nye Fiesta vil derfor tilbys i ulike varianter som tilfredsstiller ulike kundegrupper. Alt fra de som går fra større biler og ønsker å beholde storbilfølelsen i en mindre bil, til de som ønsker seg en mer høyreist crossover, sier Fords Europa-sjef, Jim Farley.

Mange varianter

Designet bygger tydelig på den svært suksessrike utgående Fiesta, men har blitt enda mer modent og elegant. Og aldri før har det vært så mange varianter av Fiesta tilgjengelig. Nye Fiesta vil blant annet for første gang bli tilbudt som en luksuriøs Ford Vignale modell.

Fiesta Vignale er da i selskap med Mondeo, S-MAX, Kuga og Edge Vignale. Disse modellene representerer det ypperste innen Fords portefølje i Europa.

Fiesta Vignale kommer bl.a med unike 18-tommers aluminiumsfelger, eksklusive eksteriørdetaljer og unike farger. Setene er tilgjengelige i luksuriøst skinn med et unikt Vignale-mønster.

Fiesta Active er en helt ny serie og den første crossover-varianten av Fiesta. Denne kombinerer en robust SUV-inspirert styling, takrails og en høyere bakkeklaring.

Tidligere i år introduserte Ford en ny serie med ST-Line-modeller. Dette er biler som både utvendig og innvendig er inspirert av Fords performance-modeller. ST-Line er ideell for kunder som ønsker det sportslige imaget til Fords ST-modeller, men som ikke trenger de høye ytelsene som ST-motorene leverer.

Fiesta ST-Line kommer med et sportslig eksteriør med blant annet unike aluminiumsfelger, grill, front, sideskjørt og støtfanger bak. Innvendig har ST-Line bl.a sportsseter, aluminiumspedaler og et sportslig utformet ratt. Kjøreopplevelsen blir mer sportslig med sportsunderstellet Fiesta ST-Line kommer med.

Hele 60% av det totale Ford-salget i Europa de 10 første månedene av 2016 var en høyserievariant, deriblant Titanium-modeller. Dette utstyrsnivået, sammen med innstegsnivået Trend, kommer også på den nye Ford Fiesta.

Klasseledende på teknologi

Den neste generasjonen Ford Fiesta har også klasseledende teknologier som forbedrer både bilens sikkerhet, komfort og dens praktiske egenskaper.

Den nye Fiestaens avanserte førerassistansesystemer henter sin informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Sammen overvåker disse kontinuerlig områdene rundt hele bilen. Rekkevidden på systemene er opptil 130 meter eller omtrent lengden av en fotballbane.

Fiesta er den første Ford-modellen som leveres med videreutviklede varianter av både fotgjengeroppdagelse og nødbremsassistent. Ved hjelp av bilens hovedlys greier systemene nå å fange opp personer som er foran i veibanen eller som er i ferd med å krysse veien når det er mørkt.

En forbedret variant av Fords system for automatisk luke- og vinkelrett parkering som i parkeringshus - kommer også på nye Fiesta. Systemet kan nå bremse bilen dersom sjåføren ikke følger instruksjonene systemet gir, eller om et sammenstøt med et annet kjøretøy er i ferd med å inntreffe.

Fiesta er også den første bilen i sitt segment i Europa som kan tilby advarsel for kryssende trafikk dersom sjåføren rygger ut fra en parkeringsplass og en bil er i ferd med å krysse bak den. I tillegg til dette kommer systemer som skiltgjenkjenning og automatisk fjernlys med en nyutviklet myk overgang mellom fjernlysene og vanlig lys.

Hele 15 andre førerassistanseteknologier blir også tilgjengelige, deriblant filskiftevarsler, adaptiv cruisekontroll, blindsone-informasjonssystem og avstandsvarsling.

Med Fords nye SYNC 3 infotainmentsystem kan Fiesta-sjåfører styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner ved hjelp av talekommandoer på norsk. På den store 8-tommers fargeberøringsskjermen kan du også betjene de forskjellige funksjonene med de samme fingerbevegelsene som du bruker på smarttelefonen. SYNC 3 kan også integreres med dine smarttelefon-apper ved hjelp av Applink, Apple Carplay eller Android Auto.

Med SYNC 3 og flere andre nye løsninger i førermiljøet er antall knapper nesten halvert.

Eksklusivt stereoanlegg fra B&O

Med det nye partnerskapet mellom Ford og Harman Kardon tilbys nye Fiesta - som den første Ford-modellen - med det eksklusive bilstereoanlegget fra Bang & Olufsen, B&O Play. Høyttalere og kalibrering er skreddersydd nye Fiesta, og tilbyr fantastisk lyd med sine 10 høyttalere, inkludert en senterhøytaler på toppen av instrumentpanelet og en subwoofer montert i bagasjerommet. Total forsterkereffekt er hele 675 watt.

Mer komfort og mer kjøreglede

Lengden på den nye Fiestaen har økt med 71 millimeter. Den har også blitt 12 millimeter bredere. Benplassen bak har økt med 16 millimeter, sammenlignet med den utgående varianten. Baksetene har blitt mykere å sitte i og byr også på bedre sidestøtte.

En stivere karosseristruktur, redusert støy og vibrasjon fra drivverket, forbedret drivverkisolasjon og en akustisk frontrute gir både sjåfør og passasjerer en mer behagelig kjøreopplevelse. Støyen er målt 7% lavere enn i den utgående Fiestaen ved en hastighet på 100 km/t.

Andre små detaljer som er forbedret er dører som er 20% lettere å lukke, vindusviskere som dekker 13% mer av frontruten, og en praktisk løsning som gjør at du reduserer søl ved drivstoffpåfylling. En praktisk dørkantbeskyttelse spretter ut i det bildøren åpnes, og kan redusere skader på døren når du for eksempel åpner den i et trangt parkeringshus. Nytt i småbilfavoritten er også et panoramatak som kan åpnes.

Motoriseringene til nye Fiesta inkluderer den prisbelønte 1-liters EcoBoost bensinmotoren som leveres med ytelser fra 100 HK til 140 HK, samt en ny 1.1-liters bensinmotor med 80 HK. En 1.5-liters TDCI-dieselmotor med 120 HK blir også tilgjengelig.

Ford regner med at CO2-utslippene vil være fra 82 g/km med den nye 6-trinns manuelle girkassen.

En ny økoknapp for biler med manuelt gir justerer også gasspedalens respons, tomgangskjøring, turbotrykk og girskifteindikator for maksimal drivstoffbesparelse.

Nye Fiesta bygger videre på de svært anerkjente egenskapene til den utgående modellen og er blitt enda morsommere og bedre å kjøre. Den tilbyr klasseledende kjøredynamikk, bedre veigrep, bedre bremseytelse, bedre styrefølelse, i tillegg til bedre kjørekomfort. Hver komponent er optimalisert for å bedre kjøre- og komfortopplevelsen.

«En morsom kjøreopplevelse har vært sentral for Fiesta siden den aller første modellen kom i 1976. Neste generasjon Fiesta er tro mot dette kjennetegnet som har begeistret generasjon etter generasjon med førere, og leverer den mest sportslige og balanserte ytelsen noensinne, sier markedsdirektør i Ford Motor Norge, Geir Haugaard. «Ved å tilby flere valg, mer stil, mer kvalitet, mer teknologi og mer moro, er Europas nye favoritt-småbil mer Fiesta enn noensinne avslutter Haugaard.

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer