Her er verdens første tre-sylindrede motor med sylinderkutt

30.11.2016
Ford Engine
KUTTET: Her sees den ene sylindren som står stille mens de to andre jobber. Teknologien gjør en allerede svært gjerrig bensinmotor enda gjerrigere. Her er verdens første tre-sylindrede motor med sylinderkutt

For flere bilder, videoer og informasjon fra Go Further-arrangementet: KLIKK HER 
----------------------------------------------

Fords prisvinnende 1-liters EcoBoost-motor vil tidlig i 2018 bli den første tre-sylindrede motoren i verden med sylinderkutt. Den nyskapende teknologien reduserer både utslipp og bedrer drivstofføkonomien til den allerede supergjerrige bensinmotoren.

Den lille, men meget kraftige motoren ble i sommer kåret til klassevinner i Årets internasjonale motor for femte året på rad. Kåringen blir sett på som bilbransjens «Oscar». Hele 65 motorjournalister fra 31 land utgjorde juryen.

- Med denne nyheten har Ford nok engang flyttet grenser og vist at det fremdeles er et uutnyttet potensiale selv for de beste forbrenningsmotorene. Dette bedrer drivstoffeffektiviteten ytterligere for våre kunder, sier sjef for motorutvikling i Ford Europa, Bob Fascetti.

Fords ingeniørprestasjoner trosser dermed bilindustriens oppfatning om at en tre-sylindret motor med sylinderkutt ikke kan levere det som skal til for en god kjøreopplevelse i en vanlig personbil.

Starter eller stenger på 14 millisekunder!

Deaktiveringen vil spare deg for drivstoff ved at bensintilførselen til en sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet. Dette skjer ved jevn kjøring og landeveiscruising.

Et eksempel som illustrerer Fords avanserte ingeniørferdigheter er at sylinderkuttet kan starte eller stenges ned i løpet av 14 millisekunder. Det er 20 ganger raskere enn det tar å blunke med øyet!

Avanserte løsninger motvirker vibrasjoner slik at deaktivering og reaktivering av sylinderen ikke merkes av sjåfør på verken drift eller motorytelse.

Gjør det beste bedre

Sylinderkuttsystemet er utviklet av Fords ingeniører i Aachen og Køln i Tyskland, Dagenham og Dunton i Storbritannia og Dearborn i USA. De har sammen med Schaeffler Group forbedret drivstoffeffektiviteten og kuttet CO2-utslippet ved å redusere friksjon og pumpeetterspørselen inne i motoren.

Avansert teknikk gjør det mulig å kjøre motoren på turtall opptil 4500 omdreininger/min. Ventilene åpner og lukker seg nesten 40 ganger hvert sekund!

Systemet bruker motoroljetrykk for å aktivere en spesiell ventil og denne avbryter forbindelsen mellom kamaksel og ventilene på sylinderen.

Ny kamaksel frigjør plass

Sofistikert programvare bestemmer det optimale tidspunktet for å deaktivere sylinderen. Denne tar hensyn til faktorer som hastighet, gassbruk og belastning på motoren.

En ny kamakselmodul, lik den som tidligere i år debuterte på den revolusjonerende og effektive dieselmotoren EcoBlue, frigjør plass i topplokket for nye oljekanaler og ventilbyttekomponenter.

- Med den variable kapasiteten som deaktiveringen av sylinderen leverer, får sjåføren kraft og ytelse når de trenger det og en forbedret drivstoffeffektivitet når de ønsker det. Vår forskning viser at systemet har potensiale til å forbedre drivstoffeffektiviteten med opptil 6%, sier drivverksingeniør i Ford Europa, Dennis Gorman.

Den lille motorerevolusjonen

Fords 1-liters EcoBoost-motor ble lansert i Ford Focus i 2012. Siden det har den vunnet priser hvert år. Den kompakte motoren, som er liten nok til å passe inn i hattehyllen på et fly, er tilgjengelig med 100, 125 eller 140 hestekrefter. I 140 HK-utgaven leverer den mer effekt pr. liter enn en Bugatti Veyron.

Elleve modeller, inklusive Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C‑MAX, Mondeo, Tourneo Connect, Transit Connect, Tourneo Courier og Transit Courier er tilgjengelig i Europa med motoren. En av fem nye Ford-kjøretøy solgt i Europa i 2015 var utstyrt med 1.0-literen, inklusive nesten to av fem for Fiesta.

Nyheter

Kampanjer

Vis alle de siste kampanjene

Nyheter

Nyheter og arrangementer